Nieuwsbrief 20

  • Post author:
  • Post category:Leden

 

Belgian Naval Reserve Club               v.z.w.                   

 
E-mail:  info@bnrc.be    Maatschappelijke zetel:
Thonetlaan 1332050 Antwerpen – Tel:
03 219 27 84

Basisgegevens organisatie: www.bnrc.be                                                                         

 
 
Commodore:  Ere FKP  Willy Jacobs
Ere-commodore: Ere KTZ  Patrick Van den Bulck

Inhoud:    berichten van leden en de commodore – RYCB agenda – 

Beste Vrienden,

Het zou dan toch lukken… droog, zon en warmte !

De weersvoorspellers voorzien eindelijk de weersgesteldheid die we nodig hebben om in onze boot te stappen en als we geen vaartuig meer hebben, dan met vrienden het ruime sop te kiezen.

Onze vriend Georges Janssens <publimed@servimed.be> geeft hieronder een prachtige reportage over het onderwerp: Elektrische boot, ik krijgt echt ‘goesting’ om er mee te gaan varen !


Ik had het voorrecht om een elektrische verhuurboot van 15 m te mogen testen in Frankrijk.

Op gebied van milieuvriendelijke organisaties op de waterweg is men in het buitenland soms verder dan bij ons.

Zie het artikeltje: http://inshore.yachtweb.be/?p=7980

De boot wordt plechtig ingehuldigd op 24 mei 2019 in Lorraine Frankrijk.

Auteur: info@yachtweb.be 4 mei 2019

ALGEMEEN NIEUWSBINNENVAARTeventsNAVIGATIEYACHTING

Les Canalous is een Frans bootverhuurbedrijf – in België vertegenwoordigd door Riveryachts – zal op vrijdag 24 mei 2019 haar eerste vol elektrische boot inhuldigen.
Dit zal gebeuren in Arzviller op het kanaal Marne-Rhin in Frankrijk, vlakbij het hellend vlak van Arzviller.

Péniche S op Paris Nautic 2018

DE BOOT: PENICHE S

De boot werd tijdens de botenbeurs in Parijs in december 2018 al aan het publiek voorgesteld en werd in de eigen werf van Les Canalous gebouwd.
We kregen zopas de voorkeur om het schip te testen bij zijn allereerste vaartocht.
Het is een 15 m lange boot met een breedte van 4.50 m.
Er zijn vijf cabines aan boord met elk een ruim dubbel bed.
Twee cabines hebben een geïncorporeerde sanitaire cel met wasbak, toilet en douche.

Elektrisch schuifdak boven het salon.

In de middengang van het schip zijn er nog twee aparte sanitaire cellen eveneens met wasbak, toilet en douche.
Verder is er een ruim salon waar ook de stuurstand is in ondergebracht.
Een goed uitgeruste keuken met kookvuur en twee koelkasten en 220 Volt elektriciteit zal de opvarenden van de nodige eetlust kunnen voorzien.
Een groot zonnedek vooraan en ook achteraan zal U laten genieten van de stilte van de natuur.

Ik ben aangesloten !  Sportieve rolstoelgebruikers kunnen ook aan boord…

Dit schip is inderdaad stil, want het is uitgerust met een 10 KW elektrische motor die volledig geluidloos zijn werk doet.
Acht eenheden van 5 KW/48 Volt batterijen van Vyctron zorgen voor de energie die voldoende is om 6 tot 8 uur te kunnen varen.

Bij onze langste dagtocht die 6 uur duurde hadden we nog 48 % elektriciteit ter beschikking.

Aansluiting Kanaal van de Sarre met Kanaal Marne-Rhin

ELEKTRISCHE BORNEN VAN VNF

VNF – Voies navigables de France – is de uitbater van de meeste Franse kanalen en rivieren en heeft op het kanaal van de Sarre en op het kanaal Marne-Rhin een aantal (11) speciale bornen geplaatst.
De aanlegplaatsen bij deze bornen zijn voorbehouden voor elektrische boten die daar hun batterijen kunnen opladen.
Het oplaadsysteem is zowel 380 Volt als 220 Volt en bij sommige bornen kan men ook drinkwater tanken.
Een computerprogramma met scherm op de born laat de gebruiker toe zijn aansluiting te maken; een badge of een login met paswoord is ervoor nodig.

Computerscherm en badgelezer op VNF-born

Op iets minder dan twee uur konden we de boot van 48 % naar 100 % terug opladen; de gemeten snelheden waren 18 KWU voor 380 Volt en 2 KWU voor 220 Volt.
Dit lijkt ons een zeer redelijke tijd.
Moesten  we alleen opladen met 220 Volt dan zou dit ongeveer 10 uur in beslag nemen wat dan ook doenbaar is voor nachtelijk opladen.


Aanmeren voorbehouden aan elektrische boten

We moesten er echt aan wennen om geluidloos te varen: de gashendel naar voren schuiven en de boot begint onhoorbaar en zacht door het water te glijden.
Ook het maneuvreren met het schip verliep optimaal; de assistentie van de ook elektrische boegschroef moesten we sporadisch inroepen.

KINDERZIEKTES

Alles is nieuw, dus ook hier en daar wat mankementen !
Met het schip zelf hadden we geen problemen.
Toch wel ééntje: van het immens grote schuifdak boven het salon werkte de elektrische bediening niet; na wat zoekwerk bleek de aansluiting van de afstandsbediening niet ingeplugd te zijn wat dus snel verholpen was.

Een VNF technieker op interventie aan een born !

De 11 bornen – geplaatst om de 10 km – waren echter niet steeds feilloos.
We moesten éénmaal een technieker oproepen en meerdere malen moesten we op andere bornen de computer telkens resetten.
Ook de inlogprocedures zijn niet helemaal beveiligd waardoor het mogelijk is dat prutsgrage individuen het geheel konden onklaar maken.
We hebben dit gemeld aan VNF en die beloofden er werk van te maken.

Sluis Réchicourt – 18 m verval

PONT INCLINE D’ARZVILLER

Deze inauguratie van de Péniche S kadert ook in de feestelijkheden rond het hellend vlak van Arzviller op 25 en 26 mei 2019.
Deze scheepslift werd in 1969 in gebruik genomen ter vervanging van 17 sluizen op het kanaal Marne-Rhin.
Meer informatie over dit evenement kan u <hier> vinden.

In de liftbak van het hellende vlak van Arzviller

Het kanaal Marne-Rhin bestaat al meer dan 100 jaar en telt heel wat kunstwerken.
Eén daarvan is zeker het hellend vlak van Arviller maar ook de tunnels van Arzviller (2306 m) en Niderviller (475 m) zijn een staaltje van waterbouwkundige techniek die men toen al meester was.

Tunnel d’Arzviller 2306 m

Oorspronkelijk werden de boten met een lokomotief op sporen naast het kanaal, voortgetrokken; enkele exemplaren kan men her en der nog terugvinden.


tekst en foto’s Georges Janssens

LesCanalous: https://www.canalous-plaisance.fr/
Canalous Plaisance – BP 63 – 71160 DIGOIN – Frankrijk – Tel. +33 385 537 674

RiverYachts: https://www.riveryachts.be
Nieuwendorpe 41 – 9900   EEKLO – België – Tel. +32 473 271 770


Van vriend Glenn Liekens, glennliekens@telenet.be “Daily collection of Maritime Press Clippings 2019”, zie hierboven, de moeite om te lezen !

In bijlage het Loodswezen in Antwerpen, zie hierboven, van vriend Francois Masset, francoismasset@live.be

en een knap artikel over de Biber midget onderzeeboot die in 1944 op de Schelde actief was ! (zie hierboven)

Groetjes,

François.

Van onze commodore  Willy Jacobs jacobs.wfj@skynet.be :

Tall Ships Races komen opnieuw naar Antwerpen in 2022 (zie hierboven)

Van vriend Jean Dillen, schrijver van boeken over WO II  jean.dillen1@telenet.be
De bevrijding van Antwerpen: www.wildfire3.com/sweeping-the-scheldt.html

****************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Verder nieuws van onze grote Club:


MEI

18

za

2019

Focuszeilen Galgenweel @ R.Y.C.B. Galgenweel

mei 18 @ 09:00 – 17:00

R.Y.C.B. Focuszeilen is een zeiltraject waarbij door het jaar heen verschillende onderdelen van de zeilsport worden
behandeld. Iedere lesdag krijgt een andere focus en staat los van de andere trainingsdagen.

Alle zeilers vanaf 7 jaar zijn welkom.

Download alle info hieronder:


Read more  

 CATEGORIES:  ZEILSCHOOL-EVENEMENTEN


MEI

22

wo

2019

clubavond – de ‘NorthWest Passage’ @ Royal Yacht Club van België

mei 22 @ 18:30 – 23:30

Clublid Jean-Paul Alexander voer met zijn zeiljacht  van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan door de poolarchipel van Canada.

Hij brengt het boeiende verhaal van een niet evident zeiltocht.

Read more  

 CATEGORIES:  CLUB-EVENEMENTEN


MEI

26

zo

2019

Focuszeilen op Zeiljacht @ R.Y.C.B. Wolphaartsdijk

mei 26 @ 09:00 – 17:00

R.Y.C.B. Focuszeilen is een zeiltraject waarbij door het jaar heen verschillende onderdelen van de zeilsport worden
behandeld. Iedere lesdag krijgt een andere focus en staat los van de andere trainingsdagen.

Twee trainingsdagen worden op verplaatsing gegeven (Wolphaartsdijk, NL) en zullen focussen op
jachtzeilen.

Alle zeilers vanaf 7 jaar zijn welkom.

Download alle info hieronder:


Read more  

 CATEGORIES:  WOLPHAARTSDIJK-EVENEMENTEN  ZEILSCHOOL-EVENEMENTEN

En nog even onze hartelijke wensen aan de jarige leden deze maand:

Diana Wijn – 06.05

Walter Kuylen – 11.05

François Masset – 15.05

Nota v.d. red.: jaar wordt uit beleefdheid NOOIT opgegeven… LOL

All the best,

Bob Peeters – PR

N.B.  er is altijd mogelijkheid om u uit te schrijven van deze nieuwsbrief, juist een berichtje aan ondergetekende.

********************************************************************************