Nieuwsbrief 14

  • Post author:
  • Post category:Leden

Belgian Naval Reserve Club               v.z.w.                   

 
E-mail:  info@bnrc.be    Maatschappelijke zetel:
Thonetlaan 1332050 Antwerpen – Tel:
03 219 27 84

Basisgegevens organisatie: www.bnrc.be                                                                         

 
 
Commodore:  Ere FKP  Willy Jacobs
Ere-commodore: Ere KTZ  Patrick Van den Bulck

Inhoud:   berichten van leden en de commodore – RYCB agenda –  in bijlage: maritieme en leuke nieuwsjes in WORD

Beste Vrienden,

Nog even vermelden:

Wij vernemen dat ons medelid Patrick Janssens benoemd werd als nieuwe NAVDETANT.

Onze welgemeende felicitaties.

Mvg – Willy

********************************************************************************************

Dan wat slechter nieuws: Op 23/03/2019 om 10:46 schreef Willy Huysmans:

Heel waarschijnlijk heb je er al van gehoord, die fameuze storm en het losslagen van de schepen.

Daardoor liggen de schepen nu langszij de Niewpoortkade, dat is Noord- Zuid richting naast het Mas. Maar op april, de volgende BNRC meeting, zal de doorgang vrij gemaakt zijn en dat kan zelfs voor zoetwater matrozen geen hinder meer zijn (dixit Kapt. Haddock aan Kuifje).

*********************************************************************************************

Onze alom aanwezige commodore stuurde volgend verhaal:

Bezoek aan de Energy Observer. Zaterdag 23 maart 2019.

Dank zij de aanwezigheid van onze kersverse NAVDETANT, KVK Patrick Janssens, kon ik een privébezoekje aan de Energy Observer meepikken.

Dit schip is m.i. een eerste zinnig antwoord op een mogelijke energietransitie in de toekomst en meer bepaald in de scheepvaart, maar we zijn nog wel ver van kant.

Het is de bedoeling om in de loop van de testvaarten het schip systematisch te verbeteren.

Een merkwaardige verwezenlijking is al dat het schip, zonder noemenswaardige onderbrekingen, meer dan 10000 nautische mijlen achter zich gelaten heeft, zonder de hulp van fossiele brandstoffen.

Inderdaad wordt er enkel gerekend op wind en zonne-energie en hydrokinetische energie.

Hiervoor is bijna elke beschikbare oppervlakte aan boord bezet met zonnepanelen, sommige zelfs tweezijdig, zodat ook de weerkaatsing op romp en wateroppervlak kan benut worden. Om de wind-energie op te vangen was het schip voorheen uitgerust met 2 verticale windturbines. (zie

foto)  Maar deze week in Antwerpen zou een eerste automatisch zeilpaneel van 12 meter hoogte worden gemonteerd. Later is ook een tweede identiek zeilpaneel voorzien.

De propulsiemotor van het schip is electrisch.

De elektriciteit kan geleverd worden, voor kortlopend gebruik, door oplaadbare batterijen. Deze batterijen worden zoveel mogelijk gevuld met de energie, opgewekt door de zonnepanelen wanneer de zon beschikbaar is.

Deze elektriciteit dient enerzijds voor consumptie aan boord en voor propulsie, en met de overschot gaat men waterstof produceren op basis van electrolyse van het gereinigde zeewater. De geproduceerde waterstof wordt opgeslagen in gasflessen op 350 bar. Vanuit deze opslag kan dan een brandstofcel worden opgestart die de waterstof opnieuw gaat omzetten in electriciteit. Hierdoor kunnen langere periodes zonder zonlicht worden overbrugd. (zie principeschema).

Al bij al lijkt het schip daarenboven ook nog  een aangenaam verblijf te offreren aan de bemanning.

Is dit dan de toekomst? In elk geval veelbelovend. Er moet natuurlijk nog een enorme weg afgelegd te worden eer dit principe ook kan toegepast worden op de commerciële vaart.

Voor het ogenblik is het hele platform op een catamaran, en wordt er uiteraard geen vracht meegevoerd. Het experiment in zijn huidige vorm is dan ook enkel geschikt voor de pleziervaart, of hoogstens voor oceanografische opmetingen. Een grote stap is nog nodig, om van de catamaran-romp over te stappen op de monovolume-romp, zoals die in de commerciële vaart van toepassing is. Maar in elk geval: op te volgen.

Bij het hele evenement op het Zara Hadidplein bij het Havenhuis hoorde ook een bezoekje aan de Hydroville, het experimentele waterstofschip van de CMB.(zie foto) Dit werkt echter volgens een totaal ander principe en steunt nog voor drie kwart van zijn verbruik op fossiele brandstof.

De motor is een klassieke verbrandingsmotor: (zie foto)

– in een 1ste slag wordt waterstof in de cylinder gezogen.

– tijdens de compressieslag wordt het mengsel homogeen, en juist voor de zuiger zijn hoogste dood punt bereikt wordt een kleine hoeveelheid diesel ingespoten

–  door druk en temperatuur krijgen we een spontane ontbranding die dan het vermogen opwekt om de zuiger terug naar beneden te duwen.

– tijdens de uitlaatslag worden dan de verbrandingsgassen naar buiten geduwd. De verbrandingsgassen bevatten in elk geval minder NOx en CO2 dan de klassieke dieselmotor.

Het doet ten slotte deugd dat een aantal mensen wel degelijk hun neus in de  richting van waterstof beginnen te richten, en niet als lemmingen achter de waanzinnige hype van de electrische wagen op batterijen gaan aanhollen. Een batterij zoals wij die nu kennen is en blijft een korte termijnoplossing voor kortstondig overbruggen van stroomtekort. Tenzij iemand plots de miraculeuze superbatterij zou uitvinden kan dit nooit aan de basis liggen van een zinnige energietransitie. Voor een duurzame energiebevoorrading in het binnenland  geloof ik sterk in een ideaal samengaan van nucleaire energie en waterstofproductie door electrolyse gedurende de daluren. Hernieuwbare energie uit wind en zon kan dan wel zinvol worden aangewend op mobiele platformen, zoals de Energy Observer.

Willy Jacobs.

De knappe fotoreeks sturen we in een afzonderlijke mail… het was te groot voor deze brief.

Herkomst van de foto’s:

190323 Energy observer windturbines: fragment van een demonstratiepaneel Energy observer

190323 Energy observer P1010835: fragment van een demonstratiepaneel Energy observer

190323 Energy observer: deel van informatiebrochure Energy observer

190323 Energy observer P1010812: foto Willy Jacobs.

190323 Hydroville: foto Willy Jacobs

190323 Hydroville motor: foto Willy Jacobs.

*******************************************************************

Je kan hierboven een uitnodiging vinden van het V.O.V. voor het Lenteconcert
Vriendelijke groeten
C.Vanneste – secretaris

Van Willy Jansen kwam een mooi verhaal over de ARK van NOE… zie hierboven, echt de moeite om even te lezen !

*****************************************************************

Van: francois masset <francoismasset@live.be>
Onderwerp:

Groetjes, François.

U krijgt deze uitgave in wekelijkse mails in de afdeling Word, zie hierbij de vierde aflevering.

******************************************************************************

Nieuws van onze grote Club:



APR

6

za

2019

Kampioen der Kampioenen 2018 @ R.Y.C.B. Galgenweel

apr 6 @ 10:00 – 17:00


De Kampioenen 2018 in de diverse zwaardboot klassen worden uitgenodigd voor een wedstrijd in Snipe.

De winnaar wordt de Kampioen der Kampioenen 2018.


Read more  

 CATEGORIES:  WEDSTRIJD-EVENEMENTEN


APR

13

za

2019

Focuszeilen Galgenweel @ R.Y.C.B. Galgenweel

apr 13 @ 09:00 – 17:00

R.Y.C.B. Focuszeilen is een zeiltraject waarbij door het jaar heen verschillende onderdelen van de zeilsport worden
behandeld. Iedere lesdag krijgt een andere focus en staat los van de andere trainingsdagen.

Alle zeilers vanaf 7 jaar zijn welkom.

Download alle info hieronder:


Read more  

 CATEGORIES:  ZEILSCHOOL-EVENEMENTEN

Openingstocht Antwerpen- Wemeldinge – Wolphaartsdijk @ Jachthaven Wolphaartsdijk

apr 13 @ 09:00 – apr 14 @ 20:00

Op zaterdag 13 aprilstaat de maan perfect om op een mooi uur onze terugtocht naar onze zomerhaven in Wolphaartsdijk in te zetten. Het is hoog water om 10u20 in Antwerpen.
Vanaf 
9u staan we klaar om te vertrekken naar Wemeldinge waar we een tussenstop maken.
Aperitief en avondeten is door iedereen vrij in te vullen.

Zondag 14 april vertrekken we rond 11 u weer voor ons eerste rondje plaat van het seizoen.

Vanaf 17 u zijn we welkom bij “Den Baas en zijn Madam” die ons een aperitief aanbiedt om ons te verwelkomen voor het nieuwe vaarseizoen.

Daarna kunnen we ter plaatse samen een hapje eten voor een mooie prijs van 15 € per persoon.
We hebben de keuze tussen Scampi’s of een steak met frietjes.

Inschrijven via wdevents@rycb.be tot 10 april.  Eten en drinken wordt ter plaatse afgerekend.


Read more  

 CATEGORIES:  WOLPHAARTSDIJK-EVENEMENTEN


APR

24

wo

2019

Clubavond – De Slag om de Schelde @ Royal Yacht Club van België

apr 24 @ 18:30 – 23:30

Een clubavond door clublid Paul Mallentjer i.s.m. de Belgian Naval reserve Club.

Read more  

 CATEGORIES:  CLUB-EVENEMENTEN

En dan …de verjaardagen:

Alec Schotte – 04.04.68

Herman Sluis – 06.04.42

Paul Mallentjer -11.04.49

Kris Rymenants – 17.04.66

David Driebeek – 22.04.65

                   Hartelijk proficiat en blijf nog héél lang lid van den B.N.R.C. !

Tot 04.04.2019 om 16h00 op de Angèle voor onze maandelijkse drink en bijeenkomst, niet vergeten en graag talrijke opkomst !

Bob Peeters – PR

***************************************************************************